Spring naar inhoud

Aardiger eten

In deze gekke tijden van corona, social distancing en een relatief lege agenda, vonden Sander en ik eindelijk de perfecte gelegenheid om een leefstijlverandering door te voeren die al langer op ons hart lag. Op vrijdag één mei begonnen wij aan de Vegan Challenge, met de insteek om vanaf nu over te gaan op een compleet plantaardige leefstijl.

Plantaardiger eten, hoe bevalt het?

Het voelde voor ons heel fijn om de overgang naar plantaardig leven te maken met de begeleiding van de Vegan Challenge: zowel de Nederlandse met helpende artikelen en blogs, als de Amerikaanse van onze inmiddels geliefde Colleen (we kunnen nu het liedje ‘Jolene’ van Dolly Parton nooit meer luisteren zonder haar naam mee te blèren) die in uitgebreide podcasts en filmpjes uitleg geeft over voedingsstoffen, maar ook ingaat op ethische vragen en de filosofie achter een plantaardige leefstijl. Dat helpt enorm om maximaal gemotiveerd te zijn en de juiste mindset te hebben om onze gewoontes te veranderen. In de afgelopen weken heb ik een klein dagboekje bijgehouden over hoe de overgang ons afging. Lees je mee?

Week 1

Het voelt goed om bewust en heel concreet de overschakeling te maken naar vegan leven. We zijn er dan ook veel mee bezig deze week. We houden grote schoonmaak en geven alle overgebleven dierlijke producten weg aan familie en buren. Tegelijkertijd ontdekken we dat er echt een enorme hoeveelheid plantaardige alternatieven bestaat voor burgers, vleeswaren op brood en zuivelproducten. Toch denken we stiekem nog wel eventjes terug aan alle lekkere dingen die we vanaf nu moeten gaan missen. Maar ja, we stoppen dan ook niet met dierlijke producten eten omdat we het niet lekker vinden, maar omdat we het belangrijker vinden om volgens onze waarden van compassie en rechtvaardigheid te leven. Dat voelt heel erg fijn.

Week 2

Gewapend met boodschappenlijstje ontdek ik dat boodschappen doen als vegan een stuk makkelijker is geworden. Als je voedsel voor 90% uit onbewerkte planten bestaat, kun je namelijk een enórm stuk van de supermarkt gewoon overslaan. Dat is relaxed! Ik vind het een toffe persoonlijke uitdaging om tijdens deze Vegan Challenge nog beter te leren koken en meer dingen zelf te leren maken. Zo heb ik een hele voorraad rauwe bonen gekocht en word ik er super enthousiast van om dingen als chocoladerotsjes, naanbrood en knoflooksaus zelf te maken. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, kost niet eens zoveel extra tijd en het geeft zo’n kick! Ook is het fijn om precies te weten wat er in je eten zit en dat het gezond is. Wel vind ik (meer dan Sander) het sociale stuk van veganisme lastig. Ik merk dat ik het spannend vind om het te benoemen naar mensen, maar eigenlijk reageert tot nu toe iedereen gelukkig heel relaxed en meewerkend. Het voelt fijn dat Sander en ik deze keuze nu samen hebben gemaakt en daarin op één lijn zitten.

Week 3

De tijd vliegt en eigenlijk gaat het allemaal heel soepel. We merken dat het steeds makkelijker wordt om snel een voedzame maar ook superlekkere lunch in elkaar te draaien met een salade, wrap of pitabroodje. En tussendoor zijn boterhammen of crackers met marmelade of hazelnootpasta ook prima. De paar keer dat we weggaan, proberen we er bewust aan te denken om genoeg eten mee te nemen. Want dát is wel iets wat we tot nu toe al hebben gemerkt: plantaardig eten bevat minder calorieën en wordt dus ook sneller verteerd waardoor je sneller weer honger hebt. Niet zelden lunchen we twee keer en eten we halverwege de avond nog iets kleins. We hebben nu ook standaard snackgroenten in huis zoals worteltjes, paprika en komkommer en altijd een flinke voorraad humus om ze in te dippen. Maar kom op: eigenlijk is het toch ook helemaal geen straf om vaker te mogen eten…?

Week 4

De laatste week van de challenge gaat eigenlijk geruisloos voorbij. We verbazen ons erover hoe snel we nieuwe gewoontes hebben aangeleerd als het gaat om ontbijt, lunch en snacks. Onze menu’s voor het avondeten waren vóór de challenge al grotendeels plantaardig dus alles bij elkaar was de overgang goed te doen. Lichamelijk merken we een aantal positieve veranderingen: Sander heeft geen after-dinner-dips meer, mijn huid is rustiger (ik heb opvallend weinig last van eczeem en roos), onze stoelgang gaat soepeler en we hebben over het algemeen een flinke portie energie. Sander heeft daar bij ook het gevoel dat hij langzaam wat kilo’s kwijtraakt (best wenselijk). Voor mij is het juist een uitdaging om genoeg calorieën binnen te krijgen en te voorkomen dat ik afval, maar die uitdaging heb ik mijn hele leven al. Het voelt heel goed om te experimenteren met koken, bewuster met eten om te gaan en ons lichaam te vooral te voeden met dingen die goed voor ons zijn. Het voelt liefdevol, het voelt krachtig en dat voelt echt heel lekker! Ik denk dat ik om die reden verbazingwekkend genoeg nog niet één keer naar mijn favoriete Hamka’s heb gesmacht of in de verleiding ben gekomen om een Turkse pizza te halen.

En nu?

Voor ons was de Vegan Challenge een mooie opstap om onder begeleiding van artikelen, podcasts en video’s de overgang gemakkelijker te maken. Ook al zijn de dertig dagen bijna voorbij, zijn we gemotiveerd om ook hierna plantaardig te blijven eten. Het voelt liefdevol en krachtig om te leven volgens onze waarden: compassievol, bewust en rechtvaardig.  Plantaardig eten past daar perfect bij. Op het gebied van eten is dat ook nog eens prima te doen gebleken: een kwestie van nieuwe recepten vinden, even uitzoeken welke bewerkte producten in de winkel plantaardig zijn en hier dan een gewoonte van maken. (En voor het veranderen van gewoontes is juist die Vegan Challenge de perfecte steun.) Op sociaal gebied is plantaardig leven misschien nog het lastigste. Niet iedereen zal begrijpen waarom we deze keuze maken en voor sommigen zal het als overdreven of moeilijkdoenerij worden ervaren. Daarom wil ik deze blog afsluiten met de reden waarom wij kiezen voor een vegan leefstijl.

Waarom vegan: (plant)aardiger eten.

Eigenlijk zit de kern van waarom wij plantaardig gaan eten grappig genoeg in het woord zelf: aardig eten. We willen bewust en liefdevol in het leven staan en een leven leiden dat onszelf en anderen helpt om te floreren, waarbij we zo min mogelijk schade doen aan mens, dier en aarde. Aardiger, dus. En door plantaardig te leven kan, leef je ‘aardiger’ op vier manieren.

(Plant)aardiger voor het milieu

Voor mij persoonlijk is één van de redenen om over te gaan op een vegan leefwijze om mijn wens om duurzamer te leven kracht bij te zetten. De aarde is een prachtige plek en ik kan het niet aanzien hoe slecht ze eraan toe is, wetende dat wij daar de oorzaak van zijn. Daar wil ik niet verder aan bijdragen. Ik heb de afgelopen jaren met passie al een hele hoop veranderingen doorgevoerd om minder plastic te gebruiken, zuiniger met energie om te gaan en minder CO2 uit te stoten. Ik koop zo veel mogelijk onverpakt, neem eten mee in herbruikbare bakjes en zakjes, reis liever per trein dan met de auto en heb besloten niet meer te vliegen binnen Europa en vaker binnen onze landsgrenzen op vakantie gaan.

Maar hoeveel gloeilampen ik ook vervang en hoe kort ik ook onder de douche probeer te staan: de grootste impact op het milieu kun je maken met je menukeuze en die informatie bleef steeds maar in mijn achterhoofd rondzingen. De impact van de vlees- en zuivelindustrie op het milieu is namelijk groter dan je zou denken: het aandeel van veeteelt in de uitstoot van broeikasgassen is zelfs groter dan die van de hele transportsector bij elkaar. Dierlijk voedsel doet ook een enorm beroep op de schaarse zoetwatervoorraad van de aarde en daarnaast draagt de veeteelt bij aan een enorme vervuiling van de oceaan en het kappen van grote stukken oerwoud. Voor mij is dat al reden genoeg om over te schakelen op een plantaardig dieet. Maar er is nog meer.

(Plant)aardiger voor elkaar

Een andere reden is de voedselverdeling over de wereld. Er is veel minder grond nodig voor het produceren van plantaardig voedsel dan voor dierlijk voedsel. Dieren eten een enorme hoeveelheid granen en planten op om te groeien en ons te kunnen voorzien van melk en vlees. Met dezelfde hoeveelheid grond die nu gebruikt wordt om vee te voeden (zo’n 70% van alle landbouwgrond is hiervoor in gebruik!!) kunnen we met gemak de hele wereld voeden. Met zeven miljard mensen op aarde is het simpelweg niet haalbaar om iedereen te voeden met een dieet waarin dierlijke producten zijn verwerkt. Wij willen niet langer meewerken aan een industrie die bijdraagt aan een onevenredige voedselverdeling op deze wereld. In plaats daarvan kiezen we voor een leefstijl die het mogelijk maakt om op een duurzame wijze de hele wereldbevolking van gezond eten te voorzien.

(Plant)aardiger voor de dieren

Hoewel we er in onze maatschappij zo aan gewend zijn geraakt, vind ik het nog steeds raar dat we het oké vinden om koeien en geiten op te eten, maar er niet aan moeten denken om katten of honden te slachten en op de barbecue te leggen. Bovendien vind ik het ook nog steeds een vrij arrogante overtuiging dat ‘het maar dieren zijn’: mensen zijn in wezen ook een diersoort maar dan met heel veel pretentie. Elk dier heeft emoties en veel dieren zijn ook ontzettend intelligent. Dat wij dieren zijn gaan zien als productiewezens, voelt voor mij als onnodig en onaardig.

Lange tijd at ik geen vlees meer maar nog wel kaas, eieren, yoghurt en melk omdat daar geen dieren voor worden gedood. Dacht ik. Maar als je er even beter over na denkt, kan de zuivelindustrie niet zonder het doden van dieren: om eieren te krijgen heb je dameskippen nodig, maar geen mannetjes. Dus gaan de haantjes de versnipperaar in. En om melk te krijgen, zijn kalfjes nodig en moet de moederkoe dus zwanger raken. De kalfjes zijn over en gaan dus de slacht in. Hetzelfde geldt voor de moederkoe als ze niet langer genoeg melk geeft. In plaats van een natuurlijke levensverwachting van twintig jaar, stopt een gemiddeld koeienleven met zes jaar. Ik vind dat onnodig en onaardig, en daarom is dat voor mij nog een reden om over te stappen naar een plantaardige levensstijl.

 (Plant)aardiger voor onze gezondheid

Tot slot was een laatste reden die ons over de streep trok toch wel de informatie over de impact van vlees en zuivel op je gezondheid. We zijn allemaal opgegroeid met het idee dat je koeienmelk nodig hebt voor calcium, vlees voor eiwitten en vis voor omega-3-vetzuren, maar in de documentaire ‘What the Health‘ zagen we klip en klaar hoe onwaar die beweringen zijn. Alle voedingsstoffen die we nodig hebben en nu gewend zijn om uit dieren te halen, halen de dieren zelf weer uit planten. Als je de dieren overslaat en de voedingsstoffen direct uit de planten haalt, krijg je alles voldoende binnen maar bespaar je wel een hoop cholesterol, vet, afvalstoffen en andere dingen die je beter niet kunt binnenkrijgen. Dierlijke producten eten is helemaal niet zo goed voor je gezondheid, zo blijkt, en veel chronische ziektes worden juist veroorzaakt door het eten van vlees, zuivel en eieren. Bizar dat we dit nooit eerder wisten, maar we zijn blij dat we nu weloverwogen de overstap hebben gemaakt naar een leefstijl die zowel beter is voor het milieu en de dieren als voor onze gezondheid en het welzijn van alle mensen op aarde.

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in vegan eten of de Vegan Challenge: stuur me gerust een berichtje! Ik deel graag mijn kennis, tips en kookinspiratie om je te helpen (vaker) plantaardig te eten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Vul hier je emailadres in om deze blog te volgen en notificaties van nieuwe berichten te ontvangen per mail.

Voeg je bij 36 andere volgers

Lees meer van mij