Spring naar inhoud

Wat eet je dan wel?

Sander en ik eten sinds mei dit jaar volledig plantaardig, oftewel: vegan. Het komt nog steeds regelmatig voor dat het onderwerp op een avondje bij vrienden ter sprake komt en vervolgens dé vraag valt: “Maar wat eet je dan eigenlijk?”. Meestal volgt dan een weifelend klinkende opsomming van producten die we niet meer ‘mogen’. Kaas, eieren, yoghurt… Vegetarisch, ja daar kunnen de meeste mensen zich nog wel een voorstelling van maken, maar veganistisch?! De conclusie is meestal in eerste instantie: hoe kun je zo eten?! Wat blijft er dan over?!

Daarom deze blog.
Er blijft namelijk nog van ALLES over.
En dat laat ik je graag zien! 🙂

Onvolledig beeld

Geloof me: veel van wat niet-vegans eten, is al veganistisch. Kijk maar eens in je keuken en voorraadkast rond: een appeltje voor de dorst, een zakje wokgroenten, perssinaasappels. Toastjes, olijven, augurk, ketchup, ketjap. Zomaar wat simpele dingen, maar het geeft maar aan: vegan is zo’n woord wat meteen een bepaald (en heel onvolledig) beeld oproept. Iets met geitenwollensokkentypjes die alleen maar brood met sla eten.

Nou.
Dat is dus niet waar.

Aardappels (gebakken of gekookt); pitabroodjes, wraps en stokbrood; soep. Broodje burger, pizza, friet. Curry, nasi, wok. Ovenschotels, stamppot. Pannenkoeken! Joh, er is zo veel te bedenken.

Makkelijk vervangen

Veel mensen weten helemaal niet dat veel producten die je gewend bent in de dierlijke variant, ook in een plantaardige variant bestaan. Boter voor op je brood bijvoorbeeld, maar ook roomboter om in te bakken. Plantaardige melk wordt wel steeds bekender, maar ook vanille- en chocoladevla, toetjes, kookroom en (vruchten)yoghurt zijn inmiddels supergoed verkrijgbaar op plantaardige basis. En wat dacht je van mayonaise, kruidenkaas of pesto? Voor mij zijn het inmiddels vanzelfsprekendheden, maar als het gaat om dierenwelzijn en het milieu zijn het simpele keuzes die best veel impact hebben! Kwestie van je boodschappenlijstje aanpassen (en even kijken waar het staat in de winkel). 

Vleesch

Hetzelfde geldt voor vlees dat in gerechten is verwerkt: kip in pasta pesto, varken in een broodje shoarma. Daar waar het vooral om de structuur en de kruiden gaat, merk je het verschil haast niet wanneer je het dier vervangt voor een plantaardige versie. De shoarma van de Albert Heijn is super lekker en de kipstuckjes van de Vegetarische Slager zijn ook echt goed. En – al hou ik daar persoonlijk niet van – ook plantaardige spekjes schijnen superprima te zijn voor in je stamppot.

Een Hollands AVG’tje (Aardappels-Groenten-Vlees) vind ik net even een ander verhaal. Er zijn ongelofelijk veel vegaburgers op de markt, maar ik vind ze zelf lang niet allemaal lekker. Feit is wel: de keuze is reuze en zo zijn er ook echt hele smaakvolle burgers op basis van planten. Inmiddels weet ik precies welke burgers ik wél lekker vind en met welke groenten en sausjes ik ze het liefst combineer. En dus staat een AVG-tje bij ons ook bijna elke week op het programma: gebakken aardappels in ons geval, met bijvoorbeeld broccoli en sperziebonen. Pindasausje erbij, klodder mayonaise… mjam.

Dus wat eet ik dan wel?

Maar…. misschien is het wel leuk om het niet alleen bij een lap tekst te houden, maar gewoon wat voorbeelden te laten zien van dingen die wij eten.

Disclaimer: je krijgt er trek van.

Ontbijt en lunch

Het ontbijt vind ik altijd een feestje. Geen droge, moeilijk weg te krijgen boterhammen in de ochtend, maar twee glazen fruitsmoothie, zo zacht als een milkshake. Makkelijk gemaakt (diepvriesfruit doet de helft van het werk), heel makkelijk weg te drinken, en mee te nemen op ochtenden met haast. Op weekenddagen zonder plan maak ik regelmatig pannenkoeken. Plantaardige melk en boter, eivervanger (werkt hetzelfde als maizena); een heerlijk klusje…

Het voordeel van (veel thuiszijn in) de coronatijd én vegan eten is, dat we nu onszelf de gewoonte hebben aangemeten om regelmatig voor lunch ook een goed gevulde salade te maken. Oefening baart kunst, want inmiddels draai ik redelijk makkelijk een lekkere ‘honing’-mosterdsaus of yoghurtsaus in elkaar en met de ingrediënten van een salade kun je echt eindeloos variëren met wat je in huis hebt. Ik houd niet zo van brood en nu ik dat dus een stuk minder eet, kijk ik veel meer uit naar mijn lunch.

Avondeten

Eens per week is het soepdag, snel tussen werk en sport in. De soep (we kunnen wekelijks kiezen uit een lange lijst soepen die in mijn receptenboekje zitten) maak ik dan ’s ochtends snel al klaar zodat we het ’s avonds enkel nog hoeven op te warmen.  Maar ook voor de snelle hap of een extraatje tijdens de lunch gaat een kop gebonden soep er wel in. Vooral pompoensoep, fluweelzacht met een beetje pit van Spaanse pepers. Met een afbakbroodje (of gewoon toast) is het zo op. Vooral als ik de kruidenkaas tomaat-basilicum van Oatly op mijn broodje smeer, of groene vegan pesto.

Een andere klassieker bij ons op tafel is curry. Meestal om wat leftover groenten weg te werken of als er mensen komen eten en ik een makkelijk gerecht wil maken wat altijd in de smaak valt. De currypasta koop ik bij de Lidl in de aziatische actieweken, goed spul voor niet zo veel geld waar je lang mee kunt doen. Met wat mangochutney erbij en/of lekker naanbrood (wat ik tegenwoordig in een handomdraai zelf kan maken – blijkt helemaal niet zo moeilijk!) is het altijd een succes.

En in dezelfde aziatische sfeer neem ik zo nu en dan flink wat tijd om ons favoriete eten te maken: sushi. Nu we geen vis meer eten, hebben all you can eat restaurants voor ons niet echt zin meer, maar eigenlijk mis ik dat ook niet. Want gebaseerd op de rolletjes die ik het vaakste bestelde in het restaurant, maar ik nu mijn sushi zelf met avocado, komkommer en mango. Sojaboontjes erbij, zeewiersalade… ohh!

Comfortfood

Zeker met de komende herfst- en wintermaanden neemt ook onze behoefte aan warm, vet en troostrijk eten weer toe. Broodje burger is zo één waar we eigenlijk altijd wel voor kunnen worden wakker gemaakt. Soms doen we moeite en maken we een burger zelf, maar net zo vaak kopen we een kant en klare vegaburger en maken we een broodje. Italiaanse bol; burger; paar blaadjes sla; plakjes komkommer, tomaat en augurk; flinke klodder saus (met augurkjes en ui). Ahhhh, ik kan er zo gelukkig van worden.

Of die dagen dat ik mezelf dan flink afmat om het huis schoon te krijgen maar eigenlijk gewoon te laat ben begonnen, waardoor ik geen zin meer kan opbrengen voor koken. Wat fijn dat de pizzabezorgers ook prima vegan pizza’s in het assortiment hebben. Jammie!

Lekkers

Snoepen doen we ook nog steeds. Pure chocolade ligt bijna altijd wel bij ons in de kast en regelmatig kopen we onze favoriete borrelnootjes. Maar af en toe doen we iets speciaals. Zoals een borrelplankje tijdens de vakantie, of taart op mijn verjaardag. Juist omdat we het maar af en toe doen, is het dan extra lekker .

Nou, al trek gekregen?

Misschien is het dan tijd om eens een vegan recept uit te proberen 🙂 Vraag me gerust om meer inspiratie! Of kijk eens op de website van de veganchallenge!

6 antwoorden »

  1. Ha Marijke, leuke en motiverende blog! Wij zijn ook geïnspireerd geraakt door jullie en eten steeds meer plantaardig. Nog niet volledig de knop omgezet, maar ik merk inderdaad dat het eigenlijk veel makkelijker is dan vooraf gedacht! Dank voor de tips.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s